Airmaxwebsite.nl Overzicht van alle informatie over Maxjes

info@airmaxwebsite.nl


Geschiedenis

Hoe de Nike z’n tijd vooruit was – een stukje geschiedenis over de Nike Air Max

Nike is een Amerikaans bedrijf gericht op sportkleding, accessoires en veel meer. Het bedrijf is opgericht in 1964 in Beavorton, Verenigde Staten. Nike is sindsdien uitgegroeid tot veel meer dan een sportmerk – Nike heeft een hele community gecreëerd rondom de producten die ze verkopen. Een van de meeste opvallende voorbeelden hiervan is de Nike Air Max. In 1979 introduceerde Nike al zijn “air cushioning” technologie, maar vanaf daar is het alleen nog maar mooier geworden.

Een helpende hand van de NBA

Het succes van de sneaker in die tijd, kan gedeeltelijk toegedragen worden aan Michael Jordan. Toen deze basketbal ster in 1984 voor het eerst in de NBA kwam, droeg hij een bepaald type sneaker wat destijds door de NBA niet toegelaten werd. Jordan kreeg een dikke boete, maar door al de media aandacht die dit kreeg, nam de verkoop van sneakers, en zeker van Nike, een vogelvlucht.

De Nike Air Max zorgt voor een revolutie

In 1985 had Nike al $70 million aan Air Jordan’s verkocht, maar een echte revolutie was aanstaande. Een schoen ontwerpen met als inspiratie een architectonisch hoogstandje midden in Parijs – het Centre Georges Pompidou - dat kon alleen Nike zijn. Tinker Hatfield, geboren in Oregon, Verenigde Staten, werkte sinds 1981 bij Nike en sinds 1985 in het ontwerpen van schoenen, toen hij in 1987 de eerste Nike Air Max ontwierp. Dat jaar werd er een van de meest innovatie ontwerpen door Nike gelanceerd – deze eerste Nike Air Max had een klein luchtkussen in de hak van de schoen zitten wat voor extra comfort zorgde, en voor het eerst in het design was meegenomen. Mensen konden nu de “air cushioning” technologie ook echt zien zitten. Deze schoen zorgde voor een revolutie in, en de totstandkoming van, de sneaker wereld.

Hoe sneakers de wereld over namen

Sindsdien zijn sneakers niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Nike haalt tegenwoordig (2014) $16.2 miljard aan omzet uit zijn schoenen verkoop en mensen volgen de release data van bijvoorbeeld de Nike Air Max op de voet. Het is dan ook elke keer weer een verrassing waar de ontwerpers van de grote merken mee komen – nieuwe kleuren, designs en vormen.